2017. március 26., vasárnap

sLOVEnia day 01

Én tényleg nem gondoltam volna, hogy ez a kicsi ország, aminek a fővárosának a nevének a kiejtésével általános iskolában olyan sokat szórakoztunk, az ilyen elképesztően gyönyörű. Eddig úgy voltam Szlovéniával, hogy jaja, van valami szomszédos ország lent a csücsökben, Ausztria meg Horvátország között, és kb. ennyi. Múlt héten szerencsére sokat okosodtam a témában, foxszal és Kincsővel meghosszabbítottuk a március 15-ös munkaszüneti napot egy hosszú hétvégére, és élőben láttam, hogyan néz ki ez a tüneményes ország.

Reggel 9 előtt indultunk Budapestről kocsival. Balatonfenyvesen megálltunk egy lábnyújtóztató kis sétára a tóparton. A határon megállás nélkül áthaladtunk, a következő célpont Maribor volt.

Maribor

Maribor a Dráva partján fekszik, és bár nem látszik, de Szlovénia második legnagyobb városa a maga 114.300 lakosával. Egyetemváros, és 2012-ben Európa Kulturális Fővárosa volt. Első említése 1164-re tehető, és sokáig a Habsburg Birodalom része volt. A legközelebbi nagyváros egyébként a 60 km-re fekvő Graz.
A Stari Most (Öreghíd) az óvárossal
Az óvárost nem nehéz megtalálni: a folyó egyik oldalán az óváros, a másikon az új részek találhatók. A történelmi városrész hasonlít is a grazira, hasonló falfestéssel ott is találkoztam, mint ami a lenti képen található. Itt a grazi fal: katt.
Festett házfal
A maribori kastély épületében helytörténeti múzeum működik. A 15. század végén épült barokk stílusban. Funkciója az északi városfal védelmének erősítése volt.
Kastély
Nem kellett sokáig sétálnunk, hogy egy szimpatikus fagyizót találjunk. Elfelejtettük, hogy ez nem Magyarország, itt nem spórolnak a gombóccal, úgyhogy sikerült akkora adagot kapnunk, ami kiváltotta az ebédet.
Két gombóc ebéd
A kis utcákon kanyarogva hamar elértük a főteret és a városházát.
Városháza
Az épületet 1515-ben húzták fel. Vicces a stílusváltozásainak históriája: késő gótikus stílusban épült, majd 50 évvel később átépítették reneszánszra. A 19. században klasszikus stílusra újították fel, végül visszakapta eredeti formáját. Az erkély a reneszánsz átépítés során került az épületre. Innen mondott Hitler 1941-ben beszédet a város német lakosainak.
Keresztelő János temploma oldalról
És szemből
A városházától csupán pár perc séta a Keresztelő János templom. Ez is tobzódik a stílusokban: az eredeti román stílusú épület később gótikus, majd barokk elemekkel gazdagodott.
Templombelső
A világ leindokolatlanabb templomajtaja tartozik az épülethez: a nehéznek tűnő, klasszik templomi ajtó AUTOMATA! Eléggé meglepődtem, amikor nyúltunk a kilincs után, és az elkezdett eltávolodni, az ajtó pedig magától kitárult. Tök jó, hogy haladnak a korral, de elég félelmetes.
Öreg szőlő
A helyszínen még nem vettem észre, de sikerült lefotóznom az Öreg szőlőt. (A kép kattintásra nagyobbodik) A világosabb sárga épület előtt körbekerítve látható a szőlő, aminek indái a házfalon lévő farácsokra fut fel. A szőlőtőke több mint 400 éves, hivatalos rekorder a szőlőtőkék között. Az ebből a szőlőből készült bort protokollajándékként adják tovább, és oltványokat is szoktak ajándékozni. Magyarországon Tihanyban és Keszthelyen is található oltvány az Öreg szőlőből. :O
Folyópart
A Dráva partja nagyon nyugis, a víz tele van kacsákkal és hattyúkkal.
Kávézóvá alakított bástya
Séta utána visszaszálltunk az autóba, és folytattuk utunkat Bled felé. Már maga a táj is csodaszép volt odafelé, a havas hegyek egyre közeledtek.

Bled

Épp sötétedni kezdett, mikor Bledbe értünk. Leparkoltunk a szállás előtt, és becsekkolás előtt tettünk egy kört a tó körül. Eredetileg csak egy kicsit akartunk sétálni, de úgy belelendültünk, hogy egy karika lett belőle.

Bled már a kőkorszak idején lakott volt, első írásos említése 1004-ből származik. A híres tavat gleccser vájta ki, a közepén található sziget Szlovénia egyetlen szigete. És egyszerűen gyönyörű.
Tó a szigettel
Séta közben besötétedett. Nem csoda, a tó körüli út 6 km. Mikor elindultunk, nem látszott, hogy ilyen sok.
Esti fények a túlpartról
Az éjszakai túra után becuccoltunk a szállásra. A Castle 1004 Hostelben szálltunk meg egy négyágyas szobában hárman. Szerencsére végig egyedül maradtunk, nem kaptunk szobatársat. A hostel nagyon cuki, nyugodt szívvel tudom ajánlani. A szoba tiszta volt, a közös konyha jól felszerelt, a zuhanyzó és a wc-k tök korrektek, és a személyzet is segítőkész. Olyan jó tippeket kaptunk a környék felfedezésére, hogy az előzetes terveinkkel ellentétben a következő napot nem Bledben, hanem a Bohinji-tónál készültünk túrázással tölteni. Pesze az is kalandosan alakult, de ezt még nem sejtettük, amikor egy jó pizza után az utazástól kifáradva bedőltünk ágyainkba. De ez már egy másik történet, amit hamarosan elmesélek.