2016. október 18., kedd

Őszi nyaralás - Horvátország

Bizony, idén nem a nyári hónapokban mentünk olyan igazi tengerpartos nyaralásra, hanem szeptember közepén. Fura is belegondolni, ahogy most kinézek az ablakon, tiszta késő őszi, nyálkás az idő, pár hete pedig még a tengerben pancsoltam.

Dragét vettük célba, ahogy tavaly is. Bepattantunk az autóba négyen, két pár/négy jó barát, és toltuk a roadtripet Horvátországba. Tettünk egy kitérőt Zágrábba, mert milyen már, hogy tavaly is elmentünk mellette, de csak sajnálkoztunk, hogy megállni nincs idő. Most szakítottunk rá.
Mária Mennybemenetele Székesegyház
Glagolita szöveg a templom falán

Üdvözölnek
Egy rövid séta és egy ebéd erejéig időztünk a fővárosban, mert egyébként már nagyon várt minket a tenger.
Reggel kinézel az erkélyről és ezt látod.
Este meg ezt eszed/iszod.
Volt tengerpartozós-pancsolós napunk, nemzetiparkos-kirándulós és hajóbérlős-szigeteken csavargós is. Kevés jobb dolog van, mint fetrengeni a parton, hallgatni a hullámokat, élvezni a napsütést, és tudni, hogy semmi dolgod nincsen azon kívül, hogy jól érezd magad, pihenj, és időnként bemenj a vízbe úszni meg búvárkodni. Láttam egy csomó halat, nagyon aranyosan úszkáltak. A víz nem volt túl meleg, de emlékeim szerint nyáron se volt sokkalta kellemesebb a hőmérséklete.

Tavaly a Krka nemzeti parkba mentünk, most a Paklenicát látogattuk meg. Röviden és tömören: szikla, kő, hegyek. Imádom a hegyeket, úgyhogy ez a nemzeti park nagy élmény volt. A Manita Pec barlangot vettük célba, ami tengerszint felett 570 m-re található, egy hegy belsejében, és a képek alapján nagyon szép cseppkövei vannak. Sajnos csak a képek alapján tudok nyilatkozni róla, mert naponta 10-13 óra között van csak nyitva, és mire odaértünk, bezárt. :( Ezért kicsit mérges/szomorú vagyok, megmásztunk miatta egy egész hegyet, és nem volt könnyű menet. (Kénytelen leszek egyszer újra megmászni.) Azt azért nem állítom, hogy nem érte meg, mert a kilátás csodásan pazar volt, és azért az érzés is elég menő, hogy olyan utat jártunk meg szandálban és tornacipőben, amit mások túrabakancsban. :D
Elindultunk, még betonúton
A szikladarab, amiről sose derült ki, vajon a bot tartja-e
Még nem értünk fel, de már elég jó a kilátás
A világ teteje
Patak
Vízimalom
A nagy túra utáni mocskot és izzadságot a legjobb a tengerben megmártózva leáztatni. A legközelebbi település partján csobbantunk egyet, hogy valamennyire emberien nézzünk ki Zadarban.(Vagy Zárában magyarosan.) Említettem, hogy imádom a hegyeket, a másik dolog, amit nagyon szeretek, azok az ókori romok. Zadar tele van ókori római romokkal, katonai állomáshely volt itt régen. Nem egyszer volt magyar terület egyébként, nagyon vicces a város története, ahogy ingáztak a magyar királyság és Velence uralma között: ha épp arra járt egy magyar király, fellázadtak Velence ellen és magyar területté váltak. Kikötővárosként fontos stratégiai pont volt, nem csoda, hogy mindig akadt valaki, aki el akarta foglalni. Ma annyira felkapott nyaralóhely, hogy a főbb utcákon sétálva szinte nyomasztó a tömeg. (Pedig utószezonban jártunk ott!)
Oszlop!
Toronyóra
Katedrális
Kikötő
Elfelejtettem, hogy Horvátoszágban nem szabad két gombóc fagyit kérni, hacsak nem nagyon éhes az ember, mert már az egy gombóc is emberes. Alig bírtam megenni. (Az, hogy fagyit kell-e enni, az nem kérdés.) Most leírtam ide, hogy ne felejtsem el.

Utolsó teljes napunk a hajóbérlős volt. Idén a hajót a girlpower hajtotta: se Csaba, se fox nem lelkesedett a vezetésért, így ketten Bogival kapitánykodtunk.
Biograd a tenger felől
szerintem foxszal ez életünk képe :D
Pasman sziget, Tkon falu, balra fent egy bencés kolostor, jobbra a távolba Zadar
Az öböl, ahol megálltunk pancsolni
Annyira próbáltuk teljesen kihasználtuk ezt a pár napot, hogy hazafelé egy kis kitérővel a Plitvicei tavak felé utaztunk. Annyi időnk már nem volt, hogy be is menjünk, de megálltunk egy magaslaton, ahonnan pont ráláttunk a vízesésekre.
Plitvice
Élménydús nyaralás volt, az kétségtelen. Igaz, hogy csak három teljes napunk volt rá, de ennél jobban nem lehetett volna kimaxolni. Úgy örülök, hogy ilyen szép helyekre eljutottunk, aktívan töltöttük az időnket, amit tudtunk, megnéztünk. És közben tök jól éreztük magunkat. És nem csak kaland volt, hanem chill és nyugalom is, meg kártyaparti éjjel az erkélyen, sör, grill, napsütés, jó hangulat, barátok. Ilyen egy igazi nyaralás.