2019. május 1., szerda

Németországi utazás: Bonn

Idén volt egy másfél hónapos időintervallum, amikor tényleg kéthetente utaztam valahová. Ciprus után két héttel Stockholmba mentünk, Stockholm után két héttel Minccel elutaztam Németországba. Az úgy indult, hogy van egy banda, amit mindketten nagyon szeretünk, ez az Oomph!. Ezt a bandát én olyan 15 éves korom óta hallgatom, és mikor Minccel láttuk, hogy idén tavasszal koncertezni indulnak, elkezdtük nézegetni a helyszíneket. Azért kölni március 15-i koncertre esett a választásunk, mert a hosszú hétvége miatt egyetlen szabadnapot sem kellett kivennünk, és még pár napot a környéken is tudtunk tölteni.

Március 14. csütörtök
Csütörtök este, munka után mentünk a reptérre. Ráértünk, mert 21:50-kor indult az Eurowings kölni járata. Becsekkolásnál teljesen elképesztett, hogy van még olyan fapados társaság, akiknél ingyen kiválaszthatom, hol szeretnék ülni. Oda és visszafelé is mindketten ablak mellett ültünk, juhé! Itt tényleg érdemes időben becsekkolni. Sokat mondjuk nem láttam útközben, mert nyilván sötét volt már.

Éjfél előtt szálltunk le a Köln-Bonn reptéren. Ahogy a neve is utal rá, ez a reptér körülbelül ugyanolyan messze van mindkét várostól. Mi Bonnba foglaltunk szállást, mert Kölnbe abban az időpontban csak elképesztő drágán tudtunk volna megszállni. A reptéren volt egy kis időnk a bonni buszig, addig ittam egy kóla-fanta keverék üdítőt - nem volt túlságosan finom. Vettünk fel készpénzt, mert látszott, hogy itt nem annyira divat a bankkártyázás, a jegyautomatát is csak készpénzzel lehetett használni.
Szoba az ibis Bonnban
A bonni buszpályaudvartól még negyed óra séta volt az ibis Bonn hotel. Útközben egy csávó megpróbált nekünk füvet eladni, hát hmm, biztató. Végül gond nélkül becsekkoltunk, és bedőltünk a meglepően nagy szobánk meglepően kényelmes ágyaiba.

Március 15. péntek
Arra ébredtünk, hogy esik az eső. Nem siettünk a felkeléssel: délig kellett elhagyni a szobát, nem sokkal a határidő előtt adtuk le a kulcsot. Este már Kölnben kellett lennünk a koncerten, de a délutánt Bonn felfedezésére szántuk.
Az i.e  12. században római légiósok táboroztak a területen, ennek a településnek volt Bonna a latin neve.  A rómaiak erődöt is emeltek itt, ami aztán az 5. századig használatban volt, a 13. században pedig a városfalba építették be a maradványait. 1770-ben Bonnban született Beethoven. Bonn 1949 és 1990 között az NSZK fővárosa volt, ma is sok hivatal székhelye van a városban.
Még borult volt az idő, amikor sétára indultunk. de már nem esett. Először az Alter Friedhof temetőbe mentünk. Ez egy 1715-ben megnyitott temető a városfalon túl, ahova katonákat, idegeneket és szegényeket temettek, és eleinte kifejezetten ritka volt, hogy köztiszteletben álló személyt ide temessenek - volt rá példa, de ezt kifejezetten kérniük kellett.
Alter Friedhof
1878-ban higiéniai okokból bezárták a bonni temetőket, és az Alter Friedhofot nevezték ki az általános köztemetőnek. A hely persze hamar kevésnek bizonyult, és nyolc év múlva itt is beszüntették a temetéseket, mert új temetőt nyitottak Nordfriedhof néven. Ma bárki szponzorálhat itt sírt magának: éves anyagi támogatással lehet megváltani sírhelyet.
Grófi sír és a kis templom
Ebben a temetőben nyugszik például Beethoven anyja, August Macke, Rober Schuman, és Charlotte von Lengefeld.
Koponya
Nyugodt pontja ez a nyüzsgő városnak, a kerítésen túl forgalmas út, de odabent nyugalom van. Még mókust is láttunk a fákon ugrándozni.
Az igazi csillagkapu
A történelmi belváros 10 percre van innen. A Sterntort eredetileg a 13. század közepén építették, a mai építménytől kissé odébb, a városfal részeként. 1898-ban a várfal még álló részeit elbontották, velük együtt a kaput is, hogy a növekvő városi forgalom számára kiszélesíthessék az utat. Két év múlva építették fel az eredeti kapu anyagából a ma látható Sterntort.
Bonner Münster
A bonni apátság (Bonner Münster) épületét csak kívülről nézegethettük, még tart a kétéves felújítás, amit 2017-ben kezdtek el. A legenda szerint az apátság helyén fejezték le a két római kori mártírt, Szent Cassiust és Florentiust, akik a thébai légió harcosai voltak, és megtagadták, hogy keresztényeket öljenek. A csontjaik fölé kápolnát emeltek, majd a 11. században indult a mai is látható templom építése, ami a 13. századig tartott, román és gótikus stílusjegyekkel, a belső tér pedig barokkos.
Martinsbrunnen a templom mögött
Az 1756-ban felszentelt harangjai a mai napig működnek. 2007 óta fenntartható forrásból  származó zöldáramot használnak az apátságban, a fűtést pedig távfűtéssel oldják meg a környezettudatosság jegyében. Elég menő.
Beethoven szobra a Münsterplatzon
Bonn talán leghíresebb szülötte, Beethoven 1770-ben látta meg a napvilágot, és 1792-ig élt a városban., ahol az udvari zenekarban is játszott. 1794-ben a Rajnavidék elesett, francia kézre került, így a zeneszerző véglegesen Bécsben maradt. Szülőházában múzeum működik.
Bonni Egyetem
A Rajnai Friedrich-Wilhelms-Egyetemet 1818-ban hozták létre az 1777-ben alapított Kurkölnische Akademie Bonn jogutódjaként. Az épület korábban a kölni választófejedelem rezidenciája volt. Olyan ismert emberek tanultak itt, mint Heinrich Heine, Nietzsche, Karl Marx, és ami elég durva, Joseph Goebbels.
Művészet
Az egyetemtől a Rajnapart felé vettük az irányt.
Koblenzer Tor
A Koblenzer Tor (koblenzi kapu) vagy Michaelstor (Mihálykapu) 1751-57 között épült, és a nevéből már sejthető, hogy a Koblenz felé haladó út halad át rajta.
A hömpölygő Rajna
Újra csöpögött az eső, amikor a Rajna partjára értünk. A folyómenti sétányon tettünk egy kis sétát.
Emléktábla a huszárokhoz
A Husaren-Regiment „König Wilhelm I.“ egy 1815-ben létrehozott huszárezred volt, poznani helyőrséggel. 1852-ben állomásoztak Bonnban. Ma hagyományőrző csapatuk van a városban, és a képek alapján időnként Magyarországra is ellátogatnak.
Falfestés
Kezdtünk éhesek lenni, mert csak egy kávét ittunk egy kis cukrászdában, úgyhogy a piac felé vettük az irányt. Málnát és áfonyát ebédeltünk. :D
Altes Rathaus
 A régi városháza (Altes Rathaus) a 18. század elején épült rokokó stílusban. Engem nagyon emlékeztetett a tartui és narvai városházákra

A séta után elbattyogtunk a vasútállomásra, és elvonatoztunk Kölnbe. Bonn elsőre nem tűnt nagyon izgalmas városnak, de találtunk így is látnivalót bőven. Amit nagyon sajnálok, hogy nem cseresznyefavirágzáskor jártunk ott, képek alapján gyönyörű lehet!