2016. december 20., kedd

Medelhavsmuseet

Múlt héten kifejezetten elfoglaltak voltunk a munka utáni programokat illetően. Hétfőn project kick-off, ami közös vacsorába és minimális iszogatásba torkollott. A Victoria Towerben várt minket a svédasztal, amihez egy választott ital (sör vagy bor) járt. Páran voltunk olyan szerencsések, hogy meghívott minket még egy körre az egyik itteni kolléganő. Meglepően kellemes este volt, jó beszélgetésekkel. 

Kedden vacilláltam, hogy bemenjek-e a városba megnézni a Moderna Museet-ot, de végül győzött a "lustaság": futottam a konditeremben, aztán szaunáztam. Aznap volt a szülinapom, de nem nagyon volt születésnapérzésem. Nagyon sokan felköszöntöttek, aminek örültem, de azért hiányzik, hogy a barátaimmal koccintsunk. 

Szerdán hivatalosak voltunk egy karácsonyi vacsorára a stockholmi főhadiszálláson. Főtt sonkát ettünk sajttal, mustárral és kenyérrel. Nekem kicsit húsvét fílingem lett tőle. Volt lazac is, de nem vagyok nagy halas, úgyhogy kihagytam. Julmustot és sört ittunk. Vacsora után páran, akiket érdekelt, útrakeltünk a Nya Carnegie Bryggerietbe, ami egy sörfőzde, ahol az egyik svéd kolléga korábban dolgozott. Végigvezetett minket a főzdén, majd megkóstoltuk a kocsmarészlegben a söröket. A kellerbiert és az ambert kóstoltam. Kicsit keserűek voltak az ízlésemnek, de alapvetően finomak. Igaz, hogy sztenterd kézművessör ízük volt, az áruk viszont ejha ( 72 SEK 4 deci. igen, 2300 huf.). Terveztem, hogy ittlétem alatt egyszer elmegyek kocsmába, ezzel ezt a pontot kipipálhattam, úgyhogy nem bánom egy percig se a nagy költekezést. :D 
Ser
Csütörtökön céges mozizáson voltunk, a Rogue One-ra hívtak minket a svéd kollégák. Nagyon fancy volt, külön teremben voltunk, és minden ülésre popcorn és kóla volt kikészítve. Még a kiutazás előtt tervezgettük, hogy csak meg kéne nézni az új Star Warst Stockholmban, már nézegettük is a jegyárakat, amikor jött az e-mail, hogy lesz ez és akarunk-e menni. Hát naná! Nem akarom elspoilerezni a filmet, de az utolsó 10 percért megbocsátok mindent, ami addig történt és nem tetszett. Amitől a falba tudnám verni a fejem, az a gyerekmentős jelenet, annyira klisé, hogy fáj. De a vége zseniális, imádom.

Pénteken munka után elmetróztam Stockholmba és felkerestem a Medelhavsmuseet-ot. A medelhavat Földközi-tengert jelent svédül, ezt a térséget mutatja be a múzeum, mégpedig az ókori időszakot. A kiállítás legnagyobb részét egy ciprusi svéd régészeti expedíció leletei adják még 1927-1931-ből. A múzeumot is azért alapították anno, hogy ezeket a tárgyakat bemutassák. Belépő nincs, ingyenes, és péntekentként este 8-ig nyitva van.
görög vázák
Maga a tér viszonylag kicsi, mégis rengeteg a látnivaló. És magyar vonatkozást is találtam! Az Arany szobában ókori ékszereket mutatnak be, és a kiállított tárgyak egy része magángyűjteményekből származik. Az egyik ilyen magángyűjtemény Georg von Békésy tulajdona volt. Békésy György (1899-1972) a 2. világháború után két évet töltött Svédországban, onnan emigrált Amerikába, ahonnan nem is tért vissza Magyarországra. 1961-ben kapott orvosi Nobel-díjat a belső füllel kapcsolatos kutatásaiért. Halála előtt két évvel adományozta gyűjteményét a Nobel Alapítványnak, akik az ókori ékszereket a múzeumnak adták.
Békésy György gyűjteményéből
Az egyik legizgalmasabb látnivaló az Ajia Irini szentély agyagbábui. A nyitott szentélyt i.e. 12. sz-tól az i.e. 1. sz-ig használták. A kb. 2000 bábut eredeti pozícióikban fedezték fel svéd régészek 1929-ben. A múzeumban a bábuk fele látható, a másik fele Cipruson maradt. (Magyar forrást nem is találtam erről a helyről, hmm.) A szobrok emberalakjai mind férfiak, és akad köztük olyan is, amelyik láthatóan nem helybelit ábrázol, például egyiptomi férfit is találni köztük. Minél nagyobb a szobor, annál magasabb a társadalmi pozíciója az ábrázoltjának. Valószínűleg áldozati ajándékokként kerültek a szentélybe.
Agyagbábuk
Az egyiptomi részleg is igen részletes volt. A kedvencem az a hely, ahol be lehet öltözni fáraónak. Annyira imádom, hogy a svéd múzeumok próbálnak interaktívak lenni és bevonni a látogatót.
Kígyó van a fejemen
És természetesen volt múmia is.
10 év körüli gyerek múmiája
Nem sokáig nézegettem, mert egyrészt elég nyomasztó gyerekmúmiát nézegetni, másrész a múmiás terem az alagsorban volt. Mivel zárás előtt voltunk fél órával, rajtam kívül nem volt ott senki. Kicsit félelmetes volt, na.

Gosh, de imádok múzeumba járni! 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése