2016. december 22., csütörtök

Még egy adag városnézés

Vasárnap megint próbáltam időben elindulni, ezúttal még az idő is ideális volt: kisütött a nap. 

A városnézést egy hajós túrával kezdtem. A Kungstradgardennél szálltam le a metróról, onnan pár perc a part és a kikötő. A Strömma bódéjánál megérdeklődtem, milyen opcióim vannak. 5 perc múlva indult egy 50 perces hajóút, 35 perc múlva egy 3 órás. A hosszabb biztos nagyon szép és izgalmas volt, de a rövidebbet választottam, mert más terveim is voltak aznapra. A Royal canal tourért 190 SEK-et fizettem. 

Beálltam a sorba, és hamarosan elfoglalhattam a helyem. Kicsit vicces kinézetű, egészen lapos hajónk volt, rengeteg üléssel. Beültem az ablak mellé. Audio guide egy rakás nyelven volt, az angolt választottam. Érdemes volt hallgatni, mert érdekes infókat osztott meg az utasokkal. 
Tükröződés
Az általam leggyakrabban meglátogatott Djurgarden sziget körül tettünk egy kört. 
Idill
A város szélén
Nagyon gyorsan eltelt az 50 perc. 
Katarinahissen
Abból a szempontból mondjuk nem volt baj, hogy természetesen felhoztak egy üvöltő gyereket a hajóra. :/ 
Gamla Stan
A Gamla Stan karácsonyfája
Remélhetőleg járok még Stockholmban és akkor el tudok menni egy hosszabb hajóútra. Ez az 50 perc is elég látványos volt, bírtam volna még nézelődni.

Hajózás után elindultam gyalog a stadshuset, azaz a városháza felé. Kényelmes sétával 20 perc alatt értem a Kungsholmen szigetre.
Stadshuset
A városháza csak vezetéssel látogatható. Angol nyelven 10-től délután 3-ig óránként indulnak séták, én a 2 órásira fizettem be. A 45 perces túra 70 SEK-be került, egészen baráti ár. Cserébe egy rahedli pénzt otthagytam a shopban, de ez már az én hülyeségem. :D
Belső udvar
1907-ben döntött úgy a stockholmi városvezetés, hogy új városháza épületre van szükség. Pályázatot írtak ki, amit Ragnar Östberg nyert meg. 20 évig folyt az építkezés, a hivatalos megnyitó 1923 júniusában volt. Ma a kék teremben tartják a Nobel díjátadó utáni bankettet, maga a díjátadás máshol történik.
Itt ülésezik a városvezetés
Az a nagyon durva az épülettel kapcsolatban, hogy ránézésre több száz évesnek gondolná bárki, közben nincs 100 éves.
Itt szoktak aranyáron házasodni a svédek
A túravezetőnk elmesélte, hogy az ülések nyilvános. Külön lelátót kapnak az újságírók, hogy elsőkézből értesüljenek a hírekről, és bárki bemehet egy ilyen ülésre, még csak svéd állampolgárnak se kell lennie. Emellett online is közvetítik. És egyébként a városnak nincsen polgármestere.

A toronyba nem tudtunk felmenni, mert az télen zárva van.
Arany terem
Az arany terem tényleg arany díszítésű. Megtudtuk, hogy eredetileg ide tervezték a Nobel banketteket, de akkora a vendégsereg, hogy át kellett helyezni a kék terembe. Liftet viszont ide építettek, és az épület szerkezetét nem alakíthatják át, úgyhogy a pincérek egy lépcsősoron hurcolják az ételt a lehető legelegánsabb módon. Megtudtam, hogy a mulatságon 300 diák is részt vesz, ők "lottózhatnak", és sorsolással dől el, ki jöhet. Mennyire jó már!

A kék terembe értünk vissza. 
Kék terem
Nagyon örülök, hogy befizettem erre a sétára, nagyon érdekes volt.

Egy állomás volt még hátra a betervezettek közül, a Historiska Museet, a történeti múzeum. A városházától hosszabb séta volt odajutni. Útközben csodás naplementét láttam.
Naplemente
A múzeumba ingyenes a belépés. A legjobban a vikingeket bemutató kiállítás érdekelt.
Kövek
Nem gyakran látok igazi viking emlékeket.
Rúnák
Muszáj lesz elmennem Birka szigetére. A vikingek idején fontos kereskedelmi központ volt, 700 lakosa is lehetett fénykorában. Ma múzeum működik a szigeten, és egész napos túrákat szoktak szervezni Stockholmból Birkára - nyilván nem télen. Sajnos. A történeti múzeumban egy férfi, egy nő, és egy kislány sírja és a benne talált leletek adják a vikinges kiállítás nagy részét.

A többi kiállításon szinte csak végigrohantam, nagyon fáradt voltam már.

Ezt a képet a svéd történelmet bemutató részlegen lőttem, srsly wtf, rémálom.
Félelmetes :(
Ez a múzeum is egész napos program lenne, ha mindent el akar olvasni az ember.

A stockholmi két és fél hét alatt azért azt hiszem, elég sok mindent láttam. Próbáltam minél több időt a városban tölteni. Azért izgalmasabbak az ottani múzeumok, mert olyan dolgokat látni, amiket Magyarországon nem. Komolyan fantasztikus volt Stockholmban lenni, hálás vagyok, hogy bár céges úton voltam, turistának is érezhettem magam. De még így is vannak helyek, amik kimaradtak. Hagyni kell látnivalót legközelebbre is. ;)

(Az nem tudom, mennyire jött át, de az árakat nem hencegésből írtam mindenhova, hanem arra az esetre, ha valamelyik olvasóm Stockholmba menne valamikor és kíváncsi rá. Meg azért magamnak is, hogy ne felejtsem el. Jelenleg egyébként 1 SEK kb. 33 HUF.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése